Marc de Lange, directeur basisschool De Vlinder (onderdeel van Siko Onderwijs): “We geven de kinderen niet alleen een fijne werkruimte, indirect zeggen we ook: hey, jij bent verantwoordelijk genoeg om jezelf zelfstandig te ontwikkelen.”
“Hoe maken we van een rommelige, nauwe gang een inspirerende, fijne ruimte voor kinderen waar kinderen zelfstandig kunnen werken en die zowel overleg als concentratie stimuleert?”
Marc: “Dit was een krappe, rommelige gang met kapstokken, een lange rij tafels vol computers en een hoge vide, die veel ruimte innam. We hebben de gang leeg- en de vide dichtgemaakt, waardoor een open, brede ruimte ontstond. Uit die ruimte is het leerplein geboren: een fijne plek met diverse zitjes, waar kinderen zich ontplooien en waar het team kinderen begeleidt en ouders ontvangt.”
Projectleider Linda Goedhard: “Het leerplein heeft een Scandinavische look en feel gekregen. Hout, natuurlijke tinten, rust en een open ruimte. Die open ruimte is ontstaan door alle kapstokken weg te halen en deze in een aparte ruimte te concentreren. Het leerplein is opgedeeld in diverse kleine ruimtes door middelhoge kasten. Zo creëer je bergruimte, rust en intieme zithoeken, zonder de open ruimte geweld aan te doen.”
Marc: “Ik vlieg projecten graag on the go aan. Ik overdenk het en onderneem het plan in stappen. Zo ook dit leerplein: fase één is af, maar het is nog niet klaar. Ik wil graag nog kleur op de muren en met een houten pergola een bibliotheekhoek realiseren. Toch kijk ik eerst aan hoe dit leerplein zich ontwikkelt, hoe kinderen en volwassenen deze ruimte gebruiken. Voor nu zijn de reacties positief en zie ik vooral enthousiaste gezichten in de deze ruimte, dus die volgende stappen, die komen wel.”
Scandinavisch, rustig, natuurlijk, warm
Linda: “De diverse zithoeken hebben allemaal een kleurtint: een groene hoek met loungebank, een blauwe hoek met treinzitjes, een gele hoek met ronde tafel en een terracotta hoek met hoge en lage werkplekken. De stoelen en poefjes geven kinderen de vrijheid om hun eigen hoek te maken. Zie het als een flexibele kantoortuin, maar dan voor kinderen.”
Marc De Lange, directeur KBS de Vlinder: “Ik bladerde door de catalogus van een aanbieder in schoolmeubelen en realiseerde me dat het mij niet aansprak. Omdat Hoogerwerf onze kantoren ook heeft gerestyled, vroeg ik Linda om hulp. Van haar kreeg ik een prachtig boekwerk met visuals op basis van mijn idee. Samen hebben we die doorgenomen.”
“Linda benaderde het leerplein als kantoortuin: uitnodigend, fris met ruimte voor overleg én om zelfstandig te werken. Daar was ik erg enthousiast over. Niet alleen geven we de kinderen hiermee een fijne ruimte, waar ze kunnen leren, samenwerken en overleggen, we geven indirect ook het signaal: ‘Hey, jij bent verantwoordelijk genoeg om je zelfstandig te ontwikkelen. Ga ermee aan de slag!’”
Neem vrijblijvend contact op met projectmanager Linda Goedhard.
Linda Goedhard
linda@hoogerwerf.nl
BEL MIJ TERUG