Rendement neemt sinds kort een nieuwe plek in binnen het Groot Handelsgebouw in Rotterdam. De uitgeverij ruilde het oude kantoor in voor een nieuwe, kleinere locatie in ditzelfde gebouw. De wens was daarbij om ook binnen deze kleinere ruimte zoveel mogelijk flexwerkplekken te creëren en tegelijkertijd zoveel mogelijk meubilair mee te verhuizen. Aan ons de taak om hierover mee te denken en de inrichting van het nieuwe kantoor te realiseren.
Directeur van Rendement is Marnix Hoogerwerf. Hoewel zijn achternaam anders doet vermoeden, is hij geen familie van onze directeur. “Maar Peter en ik kennen elkaar wel vanuit de businessclub van Excelsior”, vertelt hij. “Dat betekende overigens niet dat dit grote project automatisch bij Hoogerwerf terecht kwam. We hebben bij verschillende partijen offertes opgevraagd. Bovendien heb niet ik, maar hebben mijn collega’s uiteindelijk de knoop doorgehakt. Wat de doorslag gaf, was dat er direct serieus geluisterd werd naar onze verzoeken. Zo legde Hoogerwerf meteen een goede tekening voor ons op tafel, nog voordat de opdracht was toegekend. Dat gaf ons veel vertrouwen in het verdere proces.”
Wat de verzoeken die Marnix noemt precies inhielden? “We kwamen van een grote locatie, van ruim 1000 m2 en met 75 werkplekken. De nieuwe locatie is 425 m2. Maar ook hier wilden we zoveel mogelijk werkplekken realiseren – natuurlijk op een arboverantwoorde manier. Het ging dan om flexplekken, waarbij we op een drukke dag wel genoeg mensen een plek kunnen bieden. Tegelijkertijd moet het een gezellig kantoor zijn, ook als er minder mensen aanwezig zijn. Uiteindelijk zijn we van 75 naar 38 werkplekken gegaan.”
Een andere wens was om zoveel mogelijk meubilair en andere spullen mee te nemen naar het nieuwe pand. De uitdaging daarbij is om toch eenheid in het interieur te creëren. “Dit deed Hoogerwerf onder meer met op maat gemaakte kasten, waarin de kasten uit het vorige kantoor zijn verwerkt. Daarnaast hadden we in het vorige pand veel planten. Een groot deel hiervan konden we op deze kasten kwijt. Zo hebben we opnieuw een groen kantoor en creëerden we direct natuurlijke afscheidingen tussen de verschillende eilanden. De planten en meubels die we niet kwijt konden, gaven we mee aan onze medewerkers.”
Het uitwerken van al deze ideeën gebeurde samen met het projectteam, bestaande uit Linda Goedhard, Manja Buitink en Lisa Krommenhoek. “Al vanaf de start dachten zij goed met ons mee. Samen hebben we onze aanvankelijke ideeën geperfectioneerd. En waar het ging om zaken als materiaalgebruik, lieten we ons volledig leiden door hun expertise.”
Naast ons eigen projectteam kregen ook de medewerkers van Rendement de kans om mee te denken over de inrichting. “Voor ons was dat heel belangrijk”, legt Marnix uit. “Hun wensen namen we mee als input voor onze gesprekken met de dames van Hoogerwerf. Ik merkte aan hen dat zij dit bijzonder vonden, omdat dit lang niet altijd gebeurt. Mijn tip aan andere organisaties zou daarom zijn: neem je personeel serieus. Vraag ze om mee te denken, maar geef daarbij ook aan dat je misschien niet elk verzoek kunt inwilligen. Bij ons heeft dat voor veel acceptatie gezorgd.”
Na het uitwerken van de plannen, is de uitvoering volgens Marnix zonder problemen verlopen. “Voor ons was het fijn dat de dames van Hoogerwerf goed van elkaars zaken op de hoogte waren. Als ik met één van hen sprak, kon diegene me ook direct bijpraten over de voortgang op andere vlakken. Sowieso werd alles wat er gebeurde duidelijk gecommuniceerd. Uiteindelijk hebben we zo ook netjes de deadline gehaald.” Bovendien was de overlast van de werkzaamheden minimaal. “Sommige werkzaamheden vonden nog plaats terwijl onze mensen al aan het werk waren. Daar gingen alle partijen, ook Hoogerwerf zelf, erg netjes mee om, waardoor bijvoorbeeld de geluidshinder tot een minimum beperkt bleef.”
Als laatste wil Marnix de nazorg benoemen. “Vanwege de verlaagde plafonds in het Groot Handelsgebouw vormden de akoestiek en geluidsdichtheid in de vergaderruimtes een uitdaging. Naderhand bleek dat we daar toch nog aanvullende maatregelen nodig hadden. Ook daar heeft Hoogerwerf direct op ingespeeld en opnieuw meegedacht. Daarbij was bovendien prettig dat ze zich in ons konden verplaatsen en beseften dat het budget niet oneindig is.”
Het eindresultaat is een fris en vrolijk nieuw kantoor dankzij slim en creatief hergebruik. Bovendien beschikt Rendement hier over een aantal praktische, nieuwe toevoegingen. Denk bijvoorbeeld aan kluisjes waarin flexwerkers hun spullen kun opbergen en een roombookingsysteem van GoBright.
Benieuwd wat wij voor jouw nieuwe of bestaande kantoor kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op om samen jouw wensen te bespreken!
Wil je jouw kantoor ook vernieuwen, of het bestaande kantoor een upgrade geven? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen jouw wensen!
ContactBEL MIJ TERUG