Ben jij ervan bewust van wat jou helpt om efficiënter te werken? Weet jij wat je bedrijf, je medewerkers of collega’s nodig hebben?
Hij weet dat hij weer de hele dag op zoek moet naar een fijne werkplek. Het is niet de eerste keer dat hij tegen dit probleem aanloopt en het lijkt alleen maar erger te worden.
Tom loopt de ruimte in en ziet al snel dat veel van zijn collega’s worstelen om een goede werkplek te vinden. Het is niet perse dat ze ruimte te kort komen, maar alles staat gewoon nèt onhandig ingedeeld. Meubels passen niet lekker in de ruimtes, en de enige schermen die het wel doen hangen bij de directeur in het kantoor. Het is voor velen absoluut geen ideale werkomgeving.
Hij ziet hoe sommigen zich proberen te concentreren in drukke en lawaaierige hoeken van het kantoor, terwijl anderen zich ongemakkelijk verdringen aan kleine tafels. Tom voelt de moed weer in z’n schoenen zakken. Al een langere tijd voelt hij zich door deze ongemakken steeds minder gemotiveerd om te werken en zijn productiviteit lijdt eronder.
Hij besluit om zijn collega’s aan te spreken en te vragen hoe zij zich voelen over de werkomgeving. Hij begint met zijn directe collega’s en al snel blijkt dat zij ook worstelen met de huidige werkomgeving. Tom beseft dat deze situatie niet alleen invloed heeft op de productiviteit en kwaliteit van het werk, maar ook op het welzijn en de tevredenheid van de medewerkers. Hij besluit om samen met zijn collega’s een plan van aanpak te maken om de productiviteit te verhogen door de werkomgeving te verbeteren.”
Stel je voor dat jij Tom zijn manager bent en met hem een gesprek hebt over gemakken en ongemakken van de huidige werkomgeving. Wat zou jij zeggen?
Het voor de hand liggende antwoord is dat je Tom verteld dat je hem gaat helpen om een betere werkomgeving te creëren.
We raken namelijk gewend aan onze omgeving en worden blind voor de mankementen. Verzoeken om aanpassingen te maken in de werkomgeving kunnen daardoor snel van de tafel geveegd worden. En laten we eerlijk zijn: wie heeft er binnen de organisatie nou een expert in huis die precies weet hoe je een prettige werkomgeving kan creëren?
Allemaal drempels die je kunnen weerhouden om actie te ondernemen.
Maar wat is de keerzijde? Wat gebeurt er met Tom en zijn collega’s als zij na een paar maanden nog steeds geen fijne plek hebben?
Precies: je hebt dan ineens ruimte over.
Wacht niet tot dat moment komt, maar wees het voor. Start met vragen, met kijken, met evalueren.
Ben jij ervan bewust van wat jou helpt om efficiënter te werken? Weet jij wat je bedrijf, je medewerkers of collega’s nodig hebben?
Is het antwoord nee: maak je geen zorgen. Dat hoef je ook nog niet te weten.
Wat je wel kan doen? Neem contact op met ons om die eerste stap te zetten!
BEL MIJ TERUG