Akoestiek: het geluid in de ruimte. Wat maakt goed geluid in de ruimte zo belangrijk en hoe kan je de akoestiek op kantoor verbeteren? We nemen je mee in de wereld van goede èn slechte akoestiek.
Akoestiek is een essentieel onderdeel in een ruimte. Volgens de ‘Dikke van Dale’ is akoestiek ‘de wetenschap die zich bezighoudt met geluid’. In de praktijk is het ‘hoe het geluid zich verspreid in de ruimte’.
Slechte akoestiek in de ruimte is merkbaar. Er is veel galm in de ruimte en je hoort veel verschillende geluiden, wat voor afleiding zorgt. Denk bijvoorbeeld aan bellende collega’s of pratende mensen. Het is daarom van belang om de akoestiek te verbeteren in een kantoorgebouw.
Als je ooit hebt moeten werken in een chaotische ruimte, begrijp je hoe moeilijk het kan zijn om je te concentreren als er veel externe geluiden en activiteiten om je heen plaatsvinden. Het kan onmogelijk zijn om in te zoomen op hetgeen wat je moet doen en stemmen en andere geluiden te blokkeren.
Doordat je meerdere gesprekken door elkaar hoort, verlaag je de concentratie en daalt de productiviteit. Voor werknemers die functioneren in een omgeving met veel lawaai, kan het moeilijk zijn om optimaal te presteren. Werken in ruimtes met een slechte geluidskwaliteit kan de creativiteit en het oplossen van problemen verstikken, waardoor het moeilijk wordt om logisch na te blijven denken en goede ideeën te bedenken.
Verbeter de akoestiek, verhoog de concentratie
Als het gesprek dat plaatsvindt in een kamer onverstaanbaar is, kan men nog steeds de toon van de spreker herkennen en bepalen of hij blij, verdrietig of boos is. Dit soort informatie kan onder bepaalde omstandigheden als privé worden beschouwd, bijvoorbeeld wanneer het van achter de gesloten deur van het kantoor van een personeelsmanager komt.
Zonder het te beseffen kunnen continue prikkels van het kantoor bijdragen aan een minder productief en succesvol team. Als er sprake is van slechte verstaanbaarheid, kun je een belangrijk bericht missen of het verkeerd interpreteren. Dit kan een gevoel van stress veroorzaken en tot miscommunicatie leiden.
Te veel lawaai kan er zelfs voor zorgen dat ernstige problemen ontstaan met het mentale en fysieke welzijn. Uiteindelijk zijn het de mensen, het bedrijf en de winst de die eronder lijden. Wanneer de akoestiek goed geregeld is zijn hier dus een tal van voordelen aan verbonden.
Wanneer je de akoestiek wil verbeteren op kantoor is het van belang dat je goed kijkt wat er precies nodig is. Zo heeft een marketingteam bijvoorbeeld veel baat bij regelmatige communicatie en samenwerking, terwijl het account team gerichter moet werken. Een goede akoestiek op de werkplek hangt dus samen met het doel van het bedrijf. Wanneer je het doel van het bedrijf goed voor ogen houdt kun je op basis daarvan de akoestiek op de werkplek verbeteren.
“Elke dag dat je in de herrie zit, is een dag teveel,” zegt Theo Kras van Craeghs Consultancy. Uit een geluidsmeting bleek dat er teveel galm in zijn kantoorruimte aanwezig was zoals al werd gedacht. Daarom schakelde het Theo Hoogerwerf in om de akoestiek op kantoor te verbeteren.
De akoestiek in het kantoorpand was belangrijk omdat de wens van Craeghs bij de inrichting een open kantoor was. “Ze wilden met z’n allen bij elkaar zitten op één kantoorvloer. Daarom hebben we een 3D-ontwerp gemaakt. In overleg hebben we toch besloten ook een afgesloten ruimte met een glazen wand en deur in te passen.”
Door de verbeterde akoestiek is ongestoord werken nu ook beter mogelijk op de rest van de kantoorvloer. Tot grote tevredenheid van Craeghs Consultancy. Theo Kras: “We zijn heel blij met hoe het er nu uitziet en hoe we nu kunnen werken in deze ruimte.”
Plafonds vormen samen met vloeren een groot deel van de kantoorruimte en zijn vaak de gemakkelijkste plaats om de akoestiek te verbeteren. Het neerleggen van tapijt of het plaatsen van een vloerkleed heeft een geluidsabsorberende werking, hierdoor is de akoestiek gelijk veel beter. Voor plafonds zijn er verschillende manieren om de akoestiek te verbeteren in een ruimte. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van akoestische panelen.
Geluidsgolven worden weerkaatst door harde materialen zoals; ramen, bureaus en gladde vloeren. De gereflecteerde geluidsgolf zal blijven reizen totdat deze weerkaatst op een ander oppervlak. Wanneer je ervoor kiest meer zachte materialen te gebruiken op het kantoor zal dit een groot effect hebben op de verbetering van de akoestiek.
De meubels in het kantoorgebouw hebben ook effect op de akoestiek. Zo is het beter voor de akoestiek om een stoffen bank aan te schaffen dan een leren bank. Dit komt omdat stof absorberend werkt, terwijl leer het geluid juist weerkaatst. Zachte materialen zorgen doorgaans voor een betere akoestiek.
Planten dienen goed als een absorberend middel. Het neerzetten van groen in het kantoor absorbeert niet alleen het geluid maar heeft ook een kalmerende werking voor medewerkers.
Voor optimaal geluid in de ruimte, is het het beste om akoestiek mee te nemen in het ontwerp van een nieuwe kantoorruimte. Het achteraf oplossen van een akoestisch probleem is ook mogelijk, maar zorgt voor onnodige kosten die voorkomen konden worden.
De akoestiek, dat komt later wel”, zo dacht Theo Kras van Craeghs Consultancy ook tijdens de verhuizing naar een nieuw kantoor. Hij wilde eerst nog kijken of het probleem van galm in zijn pand kon worden opgelost met meubelen en vloerbekleding. Daar moest hij al snel op terugkomen.
Wanneer we geen invloed meer hebben op het ontwerpproces werken we met akoestische oplossingen als bureauwanden en absorberende panelen. Wij hebben gedegen kennis van akoestiek en verlichting, maar ook van het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Bij zowel Luba als bij Craeghs Consultancy hebben we vooraf een akoestiekmeting uitgevoerd. Met een speciaal ‘startpistool’ schiet de specialist een vier keer in de ruimte. Het meetapparaat meet de nagalmtijd, welke zichtbaar is op de computer. Met een speciaal systeem kunnen we direct berekenen hoe erg de nagalmtijd verminderd, als er bepaalde akoestische materialen worden toegevoegd aan de ruimte.
Met behulp van de akoestiekmeting hebben we berekend dat de nagalmtijd van het geluid in de ruimte van Luba 1,04 seconde is. Dit was een stuk hoger dan de ideale nagalmtijd op kantoor van 0,4 tot 0,6 seconde. Doordat we akoestische plafondpanelen toe hebben gevoegd aan de ruimte, hebben we de nagalmtijd verlaagd naar 0,5 seconde, en kan er weer geconcentreerd en productief gewerkt worden in het hele kantoor.
BEL MIJ TERUG