fbpx

Hoe jij medewerkers en bezoekers gemotiveerd houdt met framing, priming & nudging

Neuro Workplace. Het eerste kantoor ter wereld dat is ingericht op basis van neurowetenschap heeft ons veel geleerd. En dat gaat verder dan het ontwerp van de ruimte alleen. Door het gehele kantoor zijn contactpunten aangebracht die jouw gedrag beïnvloeden. Mede bedenker Neurofactor heeft ons hierbij geholpen. In deze blog leren we je hoe ook jij hier gebruik van kan maken!

Het verschil tussen framing, priming en nudging

Om deze psychologische technieken voor jouw kantoor in te zetten, is het belangrijk om te weten wat het verschil is. Graag geven we je ook de voorbeelden uit het kantoor van overmorgen hoe wij dit hebben opgelost.

Framing

Framing is het in een setting plaatsen van een bepaalde boodschap. Je omkadert (framed) als het ware dat wat men ziet, hoort of zelfs ruikt. Alles wat na een goede frame komt, plaats je binnen dat frame. Het is de voorzet die al het andere extra succesvol kan maken.

Een voorbeeld in de praktijk: Kom je bij Robert Walters binnen, loop je tegen een enorm scherm aan. Met deze boodschap willen we een zaadje planten: Een goed gevoel. Je wil namelijk bevestigd worden dat de reden waarom je hier naar binnen loopt goed is. Waarom? In een positieve staat van zijn ben je beter op je gemak. Een sollicitant vertelt dan meer en een leverancier/klant gunt je meer. #win-win.

 

Priming

Priming is het aanzetten/opwekken van bepaalde emoties en daarmee gevoelens op te wekken. Je wil de positieve associaties laden. Hoewel het heel erg lijkt op het voorbeeld dat we net noemden, is het anders. Zie het niet meer als het creëren van de setting, maar juist het bevestigen daarvan.

Voorbeeld in de praktijk: Van de boodschap dat je even gaat genieten van de koffie in de koffie corner totdat je de deur uitloopt en je bedankt wordt voor weer een dag hard werk. Priming is het meest toegepast in de Neuro Workplace. Meest bijzondere geval zijn de schermen die je ziet wanneer je een meeting- en boardroom uit komt lopen. Meetings zijn enorm vermoeiend voor je brein. Denk maar eens aan een dag vol meetings. We horen je nu niet springen van geluk. En dat is precies waar deze schermen wel voor moeten zorgen. Kom je bij Robert Walters namelijk de ruimte uit, dan zie je alle positieve ervaringen die jij al had met je werkgever. Daarnaast juist ook de schouderklopjes. #yesyoucan!

 

Nudging

Nudging is het direct sturen van gedrag. In dit geval door de omgeving. Bij het zien, horen of voelen van een nudge stuurt je onderbewuste je in een bepaalde richting of ga je bepaalde dingen doen. Op een website ga je over tot het drukken op een knop of kopen van een product. In een kantoor loop je in een bepaalde richting of doe je net dat stapje meer.

Voorbeeld in de praktijk: Door het hele kantoor staan slimme obstakels. Ze vormen de ideale looproute. Niet onbewust. Je wil namelijk dat niet alleen je nudge werkt, maar dat er ook zo veel mogelijk contactpunten met priming er op gezien worden.

 

Benieuwd hoe we samen met Neurofactor en Neurensics het eerste kantoor ter wereld hebben ingericht op basis van neurowetenschap?

Dat lees je hier

3 tips om dit zelf al toe te passen in jouw kantoor

Nee, we gaan niet voor de voetjes op de vloer. Hoe onbewuster je bent van de aanwezigheid, hoe beter het werkt. Daarom 3 tips om het goed toe te passen:

Tip 1:  Maak gebruik van schermen

Narrowcasting schermen heb je niet alleen om te laten zien of iemand nat wordt op weg naar huis. Je kiest er al bewust voor om deze op een plek te hangen die in het zicht is. Denk bijvoorbeeld aan je wachtruimte. Zorg dat op deze schermen niet alleen de saaie informatie staat. Ook geweldige dingen die je met je bedrijf doet zijn daar geen goed voorbeeld. Daarmee komen we meteen op de volgende tip:

Tip 2: Schrijf boodschappen naar je bezoeker/medewerker toe

Ook bij priming gebruik je you-phrasing. 3 keer meer ‘jij’ dan ‘wij’. Schrijf de boodschap naar je klant. Kijk maar eens naar deze blog. Je had hier ook heel veel ‘wij’ kunnen lezen, maar dan was je waarschijnlijk niet zo ver gekomen. Denk maar aan die persoon die op een feestje vooral over zichzelf praat, zo komt dat ook over in jouw boodschap.

Tip 3: Gebruik elke plaats waar mensen onbewust staan

Het koffiezet apparaat, het toilet, de route naar binnen en buiten. Niemand denkt er eigenlijk over na wat je daar doet. Je brein doet dit namelijk op de automatische piloot. En laat dat nu de beste stand zijn om deze technieken in te gebruiken. Maak een lijst van al deze punten in jouw kantoor en bedenk hoe je hier op kan inspelen. Denk er echt goed over na en overhaast het niet. Je meest geniale idee valt namelijk niet op!

Wil jij hulp voor jouw werkomgeving?

Benieuwd wat jouw werkomgeving nodig heeft? We denken graag met je mee! Of het nu gaat om het bepalen van de plekken, het leveren van de juiste tools of het mede bedenken van de boodschap. Neem contact op!

Ik wil contact opnemen

We zijn benieuwd naar jouw vraagstuk!

Je wilt met je bedrijf verhuizen, verbouwen, herinrichten. Hoe dan ook, je hebt hulp nodig bij het creëren van een geschikte werkruimte voor jouw mensen. Je wilt ze inspiratie bieden, een plek om zich te concentreren of juist uitbundig te brainstormen.
Kortom, je wilt ze – zoals we dat bij Hoogerwerf noemen – werkgeluk laten ervaren.

Hoe dit er voor jou uit ziet? Dat zoeken we samen uit.  Met neuro-onderzoek, moodboard sessies, of een inspirerend gesprek aan de koffie tafel.
Net wat jij nodig hebt. We zijn benieuwd naar jouw vraagstuk!

Peter Hoogerwerf
peter@hoogerwerf.nl

Geschreven door
Team Hoogerwerf

info@hoogerwerf.nl

Gerelateerde blogs

BEL MIJ TERUG