We kunnen ons heel goed voorstellen dat de focus de afgelopen tijd op de korte termijn lag. Of je nu te maken hebt met de nadelige (zakelijke) gevolgen van de coronacrisis of je het juist veel drukker hebt gekregen, je hebt je hoe dan ook de afgelopen tijd enorm moeten aanpassen. Misschien werd thuiswerken de norm, of heb je juist aanpassingen gedaan op kantoor waar thuiswerken niet mogelijk was. Het gebruik van technische middelen en digitalisering zijn in hoog tempo geïntegreerd.
Hopelijk is het eind in zicht; in ieder geval komen binnenkort de eerste vaccins beschikbaar. Misschien ook het moment om meer vooruit te gaan kijken. Hoe ziet jouw kantoor er over vijf jaar uit? Heb je daar al eens over nagedacht? Gaan de ervaringen van de afgelopen tijd gevolgen hebben voor je manier van werken in de toekomst?
Voor ondernemers zien we drie scenario’s. Maar welk scenario past bij jou?
Natuurlijk kan je als werkgever vasthouden aan het oude. Waarom zou je nieuwe schoenen kopen als de oude nog prima lopen? Je bent misschien al lang blij als iedereen na de coronacrisis weer rustig achter zijn of haar bureau zit. De vertrouwde sfeer op kantoor keert terug en er wordt hard gewerkt. Waarom zou je dan iets veranderen? Het kan natuurlijk zo zijn dat je huidige kantoor prima functioneert. Houden zo!
Tip: Controleer of je goed bent voorbereid om een eventueel volgende pandemie op te vangen. De aandacht voor hygiëne, gezondheid en welzijn van werknemers zal groeien. Als je ziekteverspreiding op kantoor wilt voorkomen en daarmee ook massaal ziekteverzuim, zul je als ondernemer opnieuw moeten kijken naar de maximale bezetting en de indeling van ruimtes. Wat zeker is: er moet een balans komen tussen genoeg afstand en ruimte en een goede sfeer en samenwerking.
Het noodgedwongen thuiswerken zorgt ervoor dat werkgevers massaal gaan onderzoeken wat de juiste balans is tussen werk op kantoor en een andere locatie. Uit onderzoek in opdracht van Nationale Vacaturebank en Intermediair blijkt dat 68% het prima vindt om ook na de coronacrisis gedeeltelijk thuis te blijven werken. Als dit ook in jouw organisatie het geval is, zal je de werkomgeving willen aanpassen.
Er zijn wellicht minder vaste werkplekken nodig, maar daar staat tegenover dat er wel meer behoefte zal zijn aan flexibele voorzieningen, kleine ruimtes waar je kan zitten voor digitale calls en bijvoorbeeld een inspirerende ontmoetingsruimte om spontane contacten tussen medewerkers te faciliteren.
De omstandigheden zijn veranderd en dus pas je je aan, maar in dit scenario blijf je grotendeels hetzelfde werken, Wel zijn er wel beperkte (technische) voorzieningen nodig en wordt er uiteraard meer dan voorheen aandacht besteed aan voldoende afstand, schoonmaak en veiligheid.
De pandemie heeft zakelijk gezien niet alleen negatieve gevolgen. Natuurlijk zijn de effecten op omzet, resultaten en werkgelegenheid vaak enorm en gelukkig is er in veel gevallen een vangnet in de vorm van subsidies. Aan de andere kant hebben veel bedrijven zich in razendsnel tempo weten aan te passen aan de nieuwe realiteit.
Thuiswerken blijkt in veel gevallen tot hogere productiviteit te leiden, oude weerstanden tegen verdere digitalisering zijn ineens weggevallen en de creativiteit om nieuwe markten en oplossingen te vinden viert hoogtij.
De letterlijke betekenis van crisis is keerpunt of wending en ook in het verleden is bewezen dat een crisis tot definitieve veranderingen leidt. Dat kan ook kansen bieden voor jouw bedrijf, dat van jouw klanten of in jouw markt. Maar ook voor je manier van werken; hoe kun je de nieuwe ervaringen en kennis ook in de toekomst inzetten om nog beter te worden en wat betekent dat voor je werkomgeving?
Welk scenario past bij jou en je kantoor? Bij Hoogerwerf staan we klaar met gerichte oplossingen voor alle scenario’s. Voor vragen kun je terecht bij Peter. Hij denkt met je mee en helpt je verder.
BEL MIJ TERUG