Het zijn nieuwe tijden, zowel binnen als buiten kantoor. En bij die nieuwe tijd, hoort een nieuwe vorm van werken: hybride werken. Maar hoe integreer je dit? Waar moet je op letten, waar is behoefte aan en wat past bij jouw organisatie? We geven je graag de nodige inzichten die je verder op weg gaan helpen.
Nog niet bekend met hybride werken? Lees dan eerst dit artikel.
In de praktijk zijn er vijf verschillende soorten hybride werkplekken. De typen werkplekken waar jouw organisatie voor kiest, is geheel afhankelijk van het soort organisatie en welke wens er bij de werknemers is. Weinig draagvlak voor een bepaald type werkplek, zorgt ervoor dat je niet optimaal profiteert van de voordelen die het hybride werken met zich meebrengt. En dat is natuurlijk zonde.
Ongeacht voor welk type(n) hybride werkplek jij kiest, er moeten altijd een aantal basis benodigdheden aanwezig zijn. We hebben het dan over een eigen toetsenbord en muis voor elke werknemer. Het is de enige manier om flexibiliteit, hygiëne en ergonomie te waarborgen. Zowel thuis als op kantoor. Daarnaast is het belangrijk om van tevoren na te denken over bijvoorbeeld vergadermogelijkheden, reserveringssystemen voor werkplekken en flexibel kantoormeubilair.
Goed, we gaan het hebben over de verschillende soorten hybride werkplekken. Vijf in totaal, met elk zo zijn eigen voor- en nadelen. Bij elk type horen ook weer andere kantoorbenodigdheden. We zetten ze voor je op een rij.
Jouw werknemer heeft geen primaire werkplek. Tijdens zijn of haar werkdag wordt op verschillende werkplekken gewerkt, waarbij alle kantoorbenodigdheden mee ‘verhuizen’.
Om ergonomisch en hygiënisch te kunnen werken is het als werkgever belangrijk om een muis, toetsenbord en laptophouder te faciliteren. Daarnaast zijn bijvoorbeeld reserveringssystemen voor op kantoor praktisch. Zo komt een werknemer niet aan op een vol kantoor waar geen werkplek meer beschikbaar is.
We verwachten dat veel werknemers in de toekomst deels vanuit huis en deels op kantoor gaan werken. Van belang daarbij is dat hij of zij beschikt over een ergonomische thuiswerkplek, om vanuit huis ergonomisch te werken. Denk aan een sta-zit bureau en ergonomische bureaustoel. Op kantoor en elders werkt hij of zij mobiel.
Meer weten over hoe je een ergonomische thuiswerkplek faciliteert?
Neem contact op
Voornamelijk vanuit kantoor met een vaste werkplek
Bij deze hybride werkplek geldt dat de werknemer voornamelijk vanaf kantoor werkt, maar op verschillende plekken zijn of haar werk doet. De werkplek wordt dus gedeeld met andere werknemers waardoor het van belang is dat deze gemakkelijk door de gebruiker kan worden afgestemd.
Creatieve samenwerkingen en kennisuitwisseling tussen werknemers staan steeds meer centraal. Wanneer de ruimtes flexibel worden ingericht, is het voor werknemers mogelijk om er tijdelijk mobiel te werken.
Het gebruik van flexibel meubilair zorgt voor een duurzame projectinrichting, die gemakkelijk aangepast kan worden naar de werkzaamheden die plaatsvinden in de ruimte.
Laat jij jouw werknemers deels of volledig terugkeren naar kantoor? Er zijn verschillende vragen die je jezelf kunt stellen om tot een antwoord te komen. Denk daarbij aan de volgende:
Wil je weten hoe je jouw kantoorruimte optimaal inricht? We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
BEL MIJ TERUG